Am condus noul Volvo XC90 - sofisticat, suedez şi absolut senzaţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Volvo XC90 D5 AWD Momentum
Volvo XC90 D5 AWD Momentum

În timp ce segmentul SUV-urilor premium trece momentan prin nişte schimbări, noul XC90 de la Volvo caută să-şi găsească locul lângă nişte modele extraordinar de reuşite.

Trebuie să recunosc, sunt un mare fan al SUV-urilor full-size. Mă fac să mă simt mai în siguranţă la drumuri lungi şi mai relaxat la drumuri scurte, prin oraş. Câteodată prefer să conduc un SUV premium decât o berlină sau o limuzină full-size premium precum un Mercedes-Benz Clasa S sau un Audi A8, tocmai pentru că prefer vizibilitatea sporită.

În general, oamenii îşi cumpără SUV-uri atât din motive practice cât şi din motive mai superficiale cum ar fi…pentru imagine. Însă dacă banii nu sunt o problemă, vei descoperi că ai suficient de multe modele din care să alegi. De la Porsche Cayenne la BMW X5/X6, noul Audi Q7, VW Touareg, Range Rover Sport, Mercedes-Benz GLE/GLE Coupe şi bineînţeles, acum ai şi noul Volvo XC90 – o maşină fascinantă atât ca design cât şi din punct de vedere tehnic.

Până una-alta, ţin să vă reamintesc că prima generaţie de XC90 a fost extraordinară. Era spaţioasă, bine finisată, avea un preţ competitiv şi un nivel de siguranţă foarte ridicat. Faptul că a îmbătrânit foarte mult nu a fost tocmai vina ei.

Îmi amintesc un test comparativ de acum 5 ani unde am scris despre 5 SUV-uri premium de pe piaţa noastra – ML, RRS, Cayenne, X5 şi Q7…şi nici măcar nu mi-a trecut prin cap să-i sun pe cei de la Volvo întrucât XC90-ul fusese deja lăsat în urmă de către rivalii săi…încă de pe atunci!

Din fericire acum avem un model nou-nouţ, o nouă generaţie de XC90, pe care abia aşteptam să o conduc.

Apropo, modelul din imagini este un D5 AWD Momentum, plin de dotări opţionale care urcă preţul la 80.133 euro cu tot cu taxe, de la 60.581 euro.

Noul Volvo XC90 are o personalitate foarte puternică. De fapt, el arată puternic şi prestigios datorită ”umerilor” săi bine definiţi şi a grilei frontale impunătoare. Oricât de mult te-ai uita la el, nu vei întâlni unghiuri ciudate/caraghioase de design, aşa cum faci la marea majoritate de SUV-uri premium de pe piaţă. De exemplu, ML (GLE) este plin de unghiuri de design nereuşite şi depinde foarte mult de pachete exterioare opţionale şi jante masive pentru a atrage atenţia într-un sens bun al cuvântului.

volvo-xc90g

XC90 nu are problema aceasta. Este superb şi nu ai cum să nu întorci capul după el în trafic. De fapt, atât de multe persoane s-au dat peste cap pentru a-l vedea mai bine, încât ai fi crezut că este cine ştie ce Pagani Zonda. Dar nu, adevărul este că nouă, românilor, ne plac SUV-urile şi ţinem foarte mult ca ele să arate bine.

Sunt curios să aud şi alte păreri, însă din partea mea consider că noul XC90 arată mai bine decât noul Audi Q7, Mercedes-Benz ML/GLE (spune-i cum vrei), VW Touareg, Range Rover Sport şi chiar şi Porsche Cayenne. Ca aspect, singurul SUV care îl poate rivaliza în momentul de faţă este BMW X5 – cu toate că în curând, noul GLE Coupe s-ar putea să ne acapareze de tot. Dar haideţi să încercăm să păstrăm SUV-urile Coupe şi Non-Coupe separat.

Înapoi la XC90, pot spune că design-ul farurilor este wow, la fel ca şi forma LED-urilor – per total nişte blocuri optice de-a dreptul deosebite. Cât despre spatele maşinii, cei de la Volvo au vrut să păstreze look-ul lor de semnătură cu liniile acestea verticale. Majoritatea rivalilor preferă să utilizeze linii orizontale pentru a obţine un aspect mai dinamic.

volvo-xc90e

Ah, iar acest set de jante de 21″ este splendid. Efectul cromat este foarte reuşit – nefiind ceva ce vezi pe SUV-uri Europene în mod normal. Cât despre culoarea de pe modelul testat, se numeşte Luminous Sand metallic şi în opinia mea este cea mai bună alegere pentru noul XC90.

În cabina noului XC90 se întâmplă foarte multe lucruri interesante. Voi începe însă cu ceea ce nu mi-a plăcut în mod deosebit: designul volanului. Mi s-a părut uşor plictisitor, însă la atingere a fost perfect. Aşa că poftim, una rece şi una caldă în acelaşi timp.

În rest, am să mă risc şi am să spun că interiorul lui XC90 este perfect. Nu prea ai ce să-ţi doreşti în plus de la un SUV acum, în 2015. Absolut fiecare detaliu/buton/display pe care l-am atins, apăsat, tras, deschis şi aşa mai departe, a fost impecabil. În materie de lux, XC90 nu stă la coadă după nimeni în acest segment, ceea ce este o reuşită enormă pentru cei de la Volvo.

Scaunele au fost şi ele absolut sublime, iar cabina în sine foarte bine aerisită, cu o vizibilitate excelentă. Ce m-a surprins a fost faptul că în timp ce conduci, nu te simţi ca şi cum ai fi într-un SUV foarte mare. De fapt, te simţi ca într-un XC60 mai înalt – abia atunci când te uiţi în spate realizezi că eşti la volanul unui SUV full-size.

volvo-xc90i

Ca spaţiu, nu pot băga mâna în foc, dar cred că este cel mai spaţios SUV de pe piaţă (nu am mers cu noul Q7 încă). Este absolut ridicol cât de mult loc ai în spate unde poţi pune doi adulţi în condiţii absolut decente până şi pe locurile 6 şi 7.

Dacă rabatezi ultimele 2 rânduri de scaune, o să rămâi cu 1.868 litri. Suficient, zic eu.

Alte detalii care mi-au plăcut au fost chestii precum rotiţa pentru start/stop, distanţa perfectă dintre cotieră şi maneta schimbătorului (credeţi-mă, sunt unele SUV-uri unde nu poţi să-ţi odihneşti mâna dreaptă atât pe cotieră cât şi pe schimbător…din diverse motive), ceasurile de bord digitale, oglinda retrovizoare extrem de stylish şi bineînţeles, adevăratul MVP al noului Volvo XC90, sistemul Sensus cu display-ul său de tip tabletă pe format de portret.

volvo-xc90b

Credeţi-mă când vă spun că vă lasă fără cuvinte. Rezoluţia, viteza, designul…este de departe cea mai bună interfaţă de utilizator pe care am întâlnit-o până acum nu doar la un SUV, ci la orice tip de maşină. Are aproape zero lag şi chiar ai impresia că explorezi o tabletă sau un smartphone de ultimă generaţie în timp ce setezi maşina, navigaţia, clima şi aşa mai departe. Are până şi un meniu de tip ”drop-down” la fel ca orice device Android sau iOS.

Sub displayul central se regăsesc aşa-zisele comenzi ”flying wings”, unde găseşti butonul pentru avarii, dezaburire, câteva funcţii audio alături de un buton care îţi deschide torpedoul.

Iată că mi-am amintit ceva ce nu mi-a plăcut la noul XC90 – butonul pentru avarii. Uneori ai nevoie să-l apeşi rapid, mai ales pe autostradă la viteză când în faţă lumea pune frână şi trebuie să-l avertizezi şi pe cel din spatele tău…aşa se întâmplă când este foarte aglomerat. Problema este că trebuie să te întinzi puţin după el şi pe deasupra este şi foarte micuţ.

volvo-xc90h

Să trecem puţin şi prin lista de opţiuni a acestui model Momentum: cameră video pentru marche-arriere, trapă panoramică, climatizare pe 4 zone, pachetul IntelliSafe Pro (cruise control adaptiv, lane keep assist, queue assist), IntelliSafe Surround, faruri adaptive cu LED şi pilot pentru parcarea laterală…plus multe altele.

Trebuie să spun că funcţia de Lane Keep Assist este absolut genială atunci când rulezi pe autostradă. Face maşina şi mai stabilă ajutându-te să rămâi pe banda ta chiar daca din greşeală te îndrepţi către cealaltă bandă sau vrei să schimbi banda fără să semnalizezi. Bineînţeles, poţi forţa sistemul să te lase în pace dacă vrei, dar rezistenţa pe care ţi-o opune este ideală la viteze mari.

volvo-xc90c

Apropo, acest model nu a fost echipat cu Head Up Display, sistemul audio Bowers & Wilkens cu 19 speakere şi nici cu suspensia adaptivă opţională – pe care sper să o încerc cât de curând pe o versiune T6 a noului XC90, cu 320 cai putere.

Am condus două versiuni de Cayenne facelift acum câteva luni de zile şi prin comparaţie pot spune că noul XC90 este mai relaxant la drum lung. Sigur, ai putea spune că nici nu trebuie să te relaxezi la bordul unui Cayenne pentru că este un SUV sportiv. Doar că în primul şi în primul rând este un SUV. Trebuie să-ţi ofere confort, să fie practic şi să fie uşor de condus indiferent de situaţie.

La volanul noului XC90 nu faci absolut niciun compromis. Stă excelent la viteze mari. În ciuda faptului că este puţin mai înalt decât un Cayenne sau un X5, impresia din mers este fix invers. Dar să luăm toate aceste lucruri tehnice pe rând.

Iniţial, am avut impresia că noul XC90 are o direcţie mult prea moale. M-am înşelat. Direcţia este moale cam până pe la 70 km/h, după care se întăreşte şi oferă surprinzător de mult feedback – chiar perfect pentru un astfel de automobil.

În realitate, XC90 stă mai bine pe şosea decât marea majoritate a rivalilor săi. De fapt, pot să-l descriu ca fiind un Audi Q7 (generaţia precedentă) dar mai agil…ca să vă faceţi o idee. În linie dreaptă, nu ştiu dacă am mai condus un SUV care să-ţi lase o asemenea impresie de stabilitate indiferent de viteză. Poate BMW X6. Da, cert X6 – este tatăl lor.

volvo-xc90d

În rest, ai parte de rafinament maxim, cu foarte puţin zgomot de rulare ajungând în cabină.

Cât despre motorul D5 de 2.0 litri şi 224 CP, pot spune că este foarte potent. Răspunsul acceleraţiei nu este la fel de rapid ca într-un Cayenne Diesel, însă nici n-ai să pierzi timp gândindu-te la asta. Deci, mi-a plăcut motorul, mi-a plăcut cutia automată cu 8 trepte şi am fost extrem de mulţumit şi de performanţe.

Volvo XC90 D5 AWD poate atinge 100 km/h în doar 7.8 secunde, urmănd să alerge pofticios până la 220 km/h – care de fapt este şi viteza maximă a lui Cayenne Diesel.

În materie de consum, am obţinut un 6.8 litri /100km pe autostradă mergând constant cu 130 km/h şi 11 litri /100km în oraş unde nu l-am menajat deloc. Sunt convins că ar fi putut să obţină o cifră mult mai impresionantă – dar ca dovadă cât de departe am ajuns, acum câţiva ani nu reuşeam să scot sub 14 % într-un Audi Q7 3.0 TDI oricât de mult aş fi încercat. Şi chiar am încercat, întrucât era vorba de un test de consum.

Ca bani, lăsând toate opţiunile la o parte, este important de ştiut că poţi achiziţiona un Volvo XC90 D5 Momentum AWD cu 60.581 euro. Este aproximativ acelaşi preţ pe care îl plăteşti pentru un Mercedes-Benz GLE 250 d 4MATIC care credeţi-mă, nu se ridică la nivelul noului XC90.

volvo-xc90f

În concluzie, am putea spune că Suedezii ăştia au reuşit să construiască o maşină incredibilă. Noul Volvo XC90 a devenit parcă dintr-un foc unul din liderii segmentului. Nu am condus noul Q7 aşa că nu mă pot pronunţa încă, dar cu excepţia lui BMW X5 şi Porsche Cayenne, nu aş mai considera niciun alt SUV premium în momentul de faţă.

Fantastic.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite