Cum arată OUG care ar salva Tarom și Blue Air

Ministerul de Finanțe va emite, la solicitarea Tarom, compania aeriană deținută de Ministerul Transporturilor, o garanție de stat pentru contractarea de către Beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat. De asemenea, ministerul lui Cîțu va acorda la solicitarea Blue Air, companie cu acționariat românesc, garanție de stat pentru contractarea de către Beneficiar a unui împrumut în limita sumei de 300.775.000 lei pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, se arată într-un proiect de OUG de salvare a celor două societăți aeriene. Garanțiile vor acoperi în procent de 100% valoarea celor două împrumuturi, a dobânzilor și comisioanelor aferente.

Ajutorul de stat sub formă de garanție de stat se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare și de capital necesare susținerii activității celor doi transportatori aerieni, Tarom și Blue Air, până la data de 31.12.2020 și nu va depăși valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate direct de această pandemie, evaluate de către cele două societăți și stabilite în conformitate cu Decizia Comisiei Europene. Furnizorul ajutoarelor de stat este Ministerul Finanțelor Publice iar administratorul acestora, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Evaluarea capacităţii de rambursare, a clasei de risc și a structurii garanțiilor constituite de fiecare beneficiar în favoarea statului se realizează pe baza unei analize economico-financiare efectuate de către EximBank – S.A.. De asemenea, garanția de stat va fi garantată de către fiecare din cele două companii cu garanții care să acopere cel puțin valoarea împrumuturilor, dobânzilor și comisioanelor aferente, care vor fi instituite în conformitate cu dispozițiile art. 4 din proiectul de act normativ.

Condițiile de acordare a garanției și structura finanțării garantate de stat, documentația contractuală aferentă (model conventie de garantare), termenii și condițiile financiare (maturitate, dobândă, perioadă de grație) se vor stabili în conformitate cu Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat pentru sprijinirea economiei în contextul actualei epidemii de COVID 19 si se vor aproba prin Hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice.

Ministerul Finanţelor Publice va încheia cu Tarom, respectiv, cu Blue Air câte o convenţie de garantare în care vor fi precizate drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi termenii şi condiţiile de acordare şi derulare a garanției de stat.

Până la data de 30 aprilie 2021, Tarom, respectiv Blue Air, vor prezenta analize economico-financiare realizate de către un auditor financiar independent din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct fiecărei societăți de pandemia COVID-19, în perioada 01.03.2020 – 31.12.2020. În cazul în care această valoare este mai mică decât sumele pentru care au fost emise scrisori de garanție de stat, diferența se returnează finanțatorului, iar valoarea garanției de stat se diminuează corespunzător.

În situaţia în care pe parcursul derulării împrumutului, unul dintre Beneficiari intră în lichidare, creanţele statului rezultate din gestionarea împrumutului se urmăresc şi se execută în condiţiile legii. Sumele recuperate în urma procesului de lichidare se fac venit la fondul de risc.

În lipsa acordării ajutoarelor de stat există o mare probabilitate ca Tarom și Blue Air să intre în incapacitate de plată și, în final, în faliment. Pentru a face posibilă redresarea activității celor doi transportatori aerieni după patru luni de lipsă de venituri datorate suspendării activității de zboruri regulate din cauza restricțiilor de operare impuse de statele europene, inclusiv de România, si pentru a evita demararea procedurii de insolvență pe durata acoperită de ajutorul de stat, dreptul creditorilor de a solicita deschiderea procedurii de insolvență conform art. 70 din Legea insolvenței nr. 85/2014 este suspendat pe o perioadă de 6 luni de la data la care Beneficiarului i s-a acordat ajutorul de stat.

Pentru asigurarea respectării normelor europene în materia ajutoarelor de stat se prevede că acordarea ajutorului individual de stat se va face numai după obținerea autorizării din partea Comisiei Europene și în condițiile prevăzute în decizia forului european.

Sectorul aviației este unul dintre cele mai afectate de noua criză, iar la nivel european toate statele caută soluții de sprijin financiar pentru acei transportatori aerieni care sunt vitali pentru menținerea conectivității rapide, stabile și continuă cu alte state.

În cazul României, în prezent, doar doi transportatori aerieni operează servicii aeriene regulate și asigură stabilitatea conectivității aeriene internaționale a României, respectiv Tarom și Blue Air. Cele două companii aeriene se confruntă cu pierderi importante din cauza efectelor pandemiei COVID -19 asupra industriei de transport aerian.

Tarom și Blue Air acoperă aproape o treime din piața de transport aerian din Romania (respectiv o cotă de piață cumulată de 30.7% conform cifrelor la 2019), având împreună la data de 30 martie 2020 un număr de aproximativ 2730 angajați (respectiv, 1.800 angajați în cadrul TAROM și 930 angajați în cadrul Blue Air) si generând activitate pentru un număr semnificativ de furnizori și subcontractori care depind de activitatea acestora. Dificultatea financiară în care acestea se află reprezintă în fapt o amenințare directă la adresa consumatorului român, din perspectiva unor eventuale implicații negative asupra asigurării continuității în condiții de siguranță si competitivitate a serviciilor de transport aerian, menținerea pe piață a celor două companii fiind vitală pentru stabilitatea și securizarea conectivității aeriene a României.

În anul 2019, Tarom a înregistrat un număr de 2.9 milioane pasageri, la același nivel cu anul precedent. TAROM este principalul operator aerian de curse regulate pe rute interne și al treilea operator aerian de pe piața de transport aerian din România, cu o cotă de aproximativ 13% din această piață. Pe fondul suspendării zborurilor, Tarom a înregistrat în luna martie 2020, un număr de 93.114 pasageri, în scădere cu 57% față de numărul pasagerilor bugetați pe luna martie 2020. În luna aprilie 2020 traficul de pasageri pe cursele regulate a fost suspendat complet, fiind reluat, pe câteva rute, abia începând cu luna iunie a.c.
Deteriorarea gravă a situației financiare este cauzată de creșterea începând cu luna martie a.c. a raportului dintre cheltuielile și veniturile obținute de Tarom în aceeași perioadă. Astfel, în timp ce veniturile au scăzut semnificativ ca urmare a reducerii traficului de pasageri (scăderea este de aproximativ 90% pentru lunile aprilie și mai și de peste 50% pentru restul anului 2020), cheltuielile se vor reduce doar într-o proporție mai mică, respectiv cea corespunzătoare cheltuielilor de operare directe (ex: combustibil, leasing flotă, salarii directe, taxe de aeroport, etc). Cheltuielile fixe au rămas în general constante sau chiar au crescut la anumite capitole, pentru asigurarea conservării flotei pe perioada de neoperare.

Din planul de lichidități prezentat de Tarom pentru perioada martie – decembrie 2020 rezultă intrări estimate în cuantum de 151,5 milioane euro, incluzând și ajutorul de salvare (în cuantum de 36,7 milioane euro) autorizat de Comisia Europeană în luna februarie a.c., în timp de ieșirile de flux numerar sunt estimate la 259,4 milioane euro.

Pentru a acoperi deficitul de finanțare, Tarom solicită un ajutor de stat de 312.744.200 lei (aproximativ 64,8 milioane de euro) care îi va permite să-și continue activitatea în condiții de siguranță, pe măsură ce traficul aerian va fi reluat. Totodată, acest ajutor îi va permite companiei să inițieze planul de restructurare care urmează să fie finalizat până în luna august a.c. și transmis Comisiei Europene spre aprobare. Valoarea prejudiciului pentru care se solicită compensarea este reprezentată de diferența dintre veniturile pierdute și costurile evitate ca efect direct al focarului COVID-19.

Societatea comercială Blue Air Aviation SA este o societate cu capital integral privat românesc, 99,9% din pachetul de acțiuni fiind deținut de societatea Airline Invest SA, persoană juridică cu capital românesc. Capitalul social al Airline Invest este de 1.681.344.400 lei, constituit din valoarea acțiunilor Blue Air. Compania desfășoară cu preponderență transporturi internaționale de pasageri prin curse regulate ce deservesc interesele diasporei românești, precum și zboruri interne în Italia și România. Alte activități desfășurate de companie sunt realizarea unor lucrări de reparații si întreținere aeronave.
În cursul anului 2019, Blue Air a transportat peste 4,2 mil pasageri operand o flota de 25 aeronave si detinand o cota de piață de 17,8%.

În luna martie 2020, Blue Air a înregistrat o scădere cu 60% a numărului de pasageri transportați față de perioada similară a anului precedent, în condițiile deciziei de sistare a zborurilor regulate începând cu data de 21 martie 2020, în contextul masurilor de restrictionare a circulatiei populatiei luate de statele europene și țări terțe. In lunile aprilie-mai, cursele regulate au fost suspendate complet, compania operand numai zboruri charter și la cerere, ale căror încasări au fost folosite exclusiv pentru costurile de operare are respectivelor curse, și, în mică măsură, pentru acoperirea necesarului de certificate de CO2 necesare conformării cu cerințele europene.

Având în vedere faptul că pe fondul restricțiilor de mobilitate dispuse pe perioada stării de urgență și continuate pe perioada stării de alertă, BLUE AIR se află în imposibilitatea asigurării continuității activității de zboruri regulate, iar în lipsa acordării ajutorului de stat, compania nu va avea resursele financiare pentru a relua activitatea.

Prejudiciului generat de pandemia COVID-19 este reflectat în reducerea veniturilor companiei cu 1.045,9 milioane de lei (216.71 milioane de euro), fiind cauzat de sistarea zborurilor planificate. In ciuda măsurilor luate de reducere a costurilor directe și indirecte, estimate pentru aceeași perioadă la 724.38 milioane de lei (150.09 milioane de euro), această scădere de venituri va antrena un prejudiuciu de 321,57 milioane de lei (66.63 milioane de euro). Astfel, pierderea netă a Blue Air estimată pentru perioada 1.01.2020-31.12.2020, care se dorește compensată, este estimată la de 300,77 milioane de lei (62.32 milioane de euro), față de un profit planificat conform bugetului inițial de 20.81 milioane de lei (4.5 milioane de euro).

La data de 31.12.2019 atât Tarom cât și Blue Air erau întreprinderi aflate în dificultate în sensul Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate (2014/C 249/01) publicate în Jurnalul Uniunii Europene din 31.07.2014.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4555 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Hmmm, cum ramane cu salariile de „mizerie” de la TAROM ??? tot din banii aia de salvare se vor plati ?

  2. Sa enumeram cateva companii aeriene falite precum Swissair,Malev,SkyEurope …plus alte zeci si zeci din anu’ acesta pe care le paste necazu’ cu Covidu ! Intreb si eu daca e corect ca TAROM-ul sa primeasca mega ajutoare,care cumulate pe ultimii 10 ani,dau mai multe sute de milioane de iEuroi de la buget fara a se redresa ?!? Care o fi chichirezu…?
    Ps. Ce sa mai zicem ca au tinut intr-un hangar (cu o chire anuala de vr’o 5 milioane de dolari) cele 2 aeronave Airbus A310 cumparate de don’Pedro de la frantzuzi prin anii ’90 si care nu mai puteau fi operate…

  3. sei la trom au fost un bozgoe care o bagat wizzul in fata
    un neamt vare o bagat lufti si austrian pe piata
    si un nimeinploaie nime in drjm care o vindut din flota
    avioane bune
    in timp ce 2 airbus vechi stateau pe tusa in chirie
    sa traiti tovarasi antiromani spagari si ciubucari

  4. De când și cum o companie PRIVATĂ face concurență COMPANIEI DE STAT TAROM ???

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.