Dăianu: „De ce Bulgaria și Croația au fost admise și România nu?”

Banca Centrală Europeană (BCE) a anunțat vineri 7 iulie că Bulgaria și Croația (leva și, respectiv, kuna) au fost admise în Mecanismul Cursurilor de Schimb2 (ERM2), care este antecamera aderării la zona euro, scrie Daniel Dăianu, consilier al Guvernatorului BNR pe blogul opiniibnr.ro.

În MCS2 se stă cel puțîn doi ani și în cazul Bulgariei aranjamentul de “consiliu monetar” (currency board) poate fi menținut pe perioada acestui stagiu până la aderare efectivă. Bulgaria a făcut cererea de intrare în MCS2 în 2018, iar Croația în 2019.
De ce Bulgaria și Croația au făcut (au putut să facă) acest pas și de ce nu România? Răspunsul poate avea o formulare scurtă și una mai elaborată.

Răspunsul scurt este oferit de indicatori cheie: balanțe externe și bugete publice pe un șir relevant de ani. Astfel, din 2013 Bulgaria a avut surplusuri de cont curent mărimea fiind de 4% din PIB în 2019 (de la deficite de două cifre înainte de 2009). Croația a mers pe aceeași linie începând cu 2014 având surplus de cca 3% în 2019 (de la deficite de două cifre înainte de 2009).

Privind bugetul public, acesta a fost în Bulgaria cu surplus de cca 2% din PIB în 2019, în timp ce în Croația a fost în echilibru anul trecut.

În 2019, deficitul bugetului public în România a fost de 4,3% din PIB (standarde ESA), iar deficitul de cont curent de cca 4,6% din PIB (drept însă că mult sub deficitele de două cifre din 2007-2008, când economiile din Est fuseseră prinse în vria creditării cu întrări mari de capital extern). Deficitul primar și deficitul structural al bugetului public în România au fost între cele mai adânci din UE în 2019. În plus, există presiuni mari de cheltuieli permanente pe buget. Cu asemanea date orice discuție de intrare în ERMII pentru România era un demers lipsit de credibilitate. De remarcat că toate economiile nou intrate în UE începând cu 2004 și care nu fac parte din zona euro au cifre mai bune decât România la indicatorii menționați. România stă bine la datoria publică (cca 35% în 2019, față de 20% în Bulgaria și peste 75% din PIB în Croația).

Să încercăm acum un răspuns mai bogat la întrebarea pusă mai sus. În acest sens este de menționat Raportul de fundamentare a unui plan de acțiune pentru aderarea la zona euro, care a fost elaborat de o comisie națională în 2018 și care este document public. Din Comisia Națională au făcut parte reprezentanți ai tuturor partidelor politice din Parlament, ai Administrației Prezidențiale, înalți oficiali guvernamentali și ai BNR, ai Academiei Române, reprezentanți ai sindicatelor și cercurilor de afaceri, ai societății civile. În Raport și în planul de acțiune (PĂ) se subliniază, între altele:

– aderarea la zona euro aduce beneficii economice și are semnificație geopolitică, dar reclamă pregătire; la zona euro nu se poate adera în orice condiții;
– aderarea la zona euro cere finanțe publice solide, deficite mult diminuate, un grad adecvat de robustețe a economiei;
– economia are nevoie de competitivitate, de deficite externe reduse, de un nivel al cursului de schimb la intrarea în MCS2 care să permită economiei să reziste presiunilor concurențiale din zona euro, mai ales dată fiind lipsa instrumentelor de partajare a riscurilor;
– intrarea în ERM2 este un obiectiv nu mai puțîn exigent decât aderarea la zona euro și cere finanțe publice sănătoase, o consolidare bugetară durabilă (respectarea MTO, adică deficit sub sau egal cu -1% din PIB), care să sprijine convergență reală în mod sustenabil
– este necesară o creștere a veniturilor fiscale/bugetare care să ajute consolidarea bugetară și asigurarea de bunuri publice de baza;
– intrarea în MCS2 cere convergență juridică/legislativă și un statut corespunzător al Băncii Centrale.

Raportul de fundamentare și planul de acțiune care îl însoțește fac recomandări privind nevoia de a reduce deficitele pentru a avea șanse de intrare în MCS2 și de aderare. Planul ar fi trebuit să înceapă să fie pus în aplicare din 2019. Din păcate, cele două documente au rămas mai mult un exercițiu de diplomație publică; câștig de cauza au avut în schimb inițiative cu implicății nefaste asupra bugetului public și altor criterii de convergență cu zona euro.

În Bulgaria și Croația, un consens politic a fost acompaniat de programe concrete, un dialog permanent cu BCE și CE privind pașii de urmat. Mai ales că era tot mai clar că intrarea în MCS2 va presupune și intrarea în Uniunea Bancară. Dar ce contează, în ultima instanța, este că au existat credentiale economice pentru a se admite solicitarea celor două țări de intrare în MCS2. Ai spune că pentru Bulgaria echilibrul bugetului public este facilitat de consiliul monetar (ce nu permite emisiune monetară decât contra active externe) și că mijloace macroprudentiale (introduse după 2012 în UE) ajută la limitarea deficitelor externe. Dar ce ia ochiul este că balanță externă a fost tot mai puternică în ultimii ani – prin încasări mari din turism (că export intern) și ameliorarea balanței comerciale, absorbție de fonduri europene. Și Croația încasează mult din turism și vedem ce înseamnă un sector economic foarte bine pus la punct. Croații leagă aderarea la zona euro și de gradul de euroizare a economiei foarte înalt. În contrast, în România, dezechilibrele comerciale (traded goods) au fost tot mai pronunțate trecând de 6-7% din PIB în ultimii ani; aceste dezechilibre au reflectat politici macroeconomice prociclice (ce au stimulat cererea internă) și declinul competitiv al unor sectoare (ex: industria agrolimentara, cea a confecțiilor, etc). De notat că în 2019 deficitul bugetar a fost aproape similar cu cel de cont curent.

Dinamică construcțiilor bugetare în cele două țări a ajutat intrarea în MCS2. Veniturile lor bugetare și fiscale sunt considerabil mai mari decât în România; veniturile fiscale în Bulgaria au fost de cca 30% din PIB și în Croația de cca 37% din PIB în 2019 –nivelul din România fiind în jur de 27% din PIB, printre cele mai scăzute în UE. La noi nu numai că veniturile fiscale sunt foarte joase, dar s-a și procedat la o suită de scăderi de impozite și taxe când se profilau creșteri de salarii pentru a atenua emigrația; s-a ignorat impactul asupra echilibrului bugetar. Înțelept ar fi fost să se procedeze la măsuri de creștere a veniturilor fiscale/bugetare.

O tema de meditație este că, după 2010 Bulgaria și Croația au devenit exportatori neți de capital, într-un fel repetând experiență unor economii asiatice după criză din 1997-1998. Cât de firească este o asemenea ipostază este de discutat. Deoarece, exportul de capital poate avea suflu dacă are la baza dezvoltarea continuă de avantaje competitive, câștiguri de productivitate considerabile. Dar pentru țintă de acum, de intrare în ERM2, această situație pare să fi ajutat. Trebuie spus însă că plecarea de resurse din cele două economii era inevitabilă în condițiile în care există investiții străine importante, care înseamnă repatriere de profituri; este aici o diferența față de economiile asiatice care au încercat să stimuleze exporturile, să construiască avantaje competitive și să acumuleze rezerve valutare prin menținerea unor cursuri de schimb subevaluate în mod deliberat, ceea ce este greu de practicat în condițiile Pieței Unice din UE.

Bulgaria și Croația au intrat în MCS2 și este de văzut cât timp vor funcționa în acest regim. Cele două țări au de întreprins în continuare pași care privesc legislația contra-spălării de bani (apropos de scandaluri în diverse țări din UE), convergență juridică, guvernanță întreprinderilor de stat, mediul de afaceri, etc.

Cehia, mâine dacă ar vrea, ar putea să adere la zona euro (deși trebuie să stea formal cel puțîn doi ani în MCS2), dar nu a luat o decizie în acest sens. Ungaria și Polonia au cifre macro de ansamblu și grad de competitivitate mai bune că ale României, dar stau în expectativă din varii motive.

Dialogul României cu BCE și CE în privința MCS2 putea să aibă loc dacă un program de corecție macroeconomică ar fi fost în derulare. Dar politici macro prociclice și deficite externe tot mai mari în anii recenți (în pofida unor venituri crescute din servicii și remiteri considerabile din străînătate) au singularizat poziția României în regiune în sens negativ și au redus șansele unui dialog fructuos cu BCE și CE. Nu au ajutat nici propuneri legislative care ne îndepărtau de cadrul normativ din zona euro.

România a reiterat dorința de aderare la zona euro prin programul de convergență adoptat de Guvern în 2020, ceea ce înseamnă intrarea în prealabil în MCS2. Dar atât timp cât nu vom pune ordine în finanțele publice, nu vom găși mjloace să avem deficite externe mai mici, un dialog concret cu BCE și CE este dificil. Avem și povara șocul pandemiei și nu știm care vor fi urmările concrete, într-o economie ce va fi slăbită mai mult timp chiar dacă va avea loc o revenire pe creștere. Trebuie subliniat că veniturile bugetare trebuie să crească și pentru că șocuri vor mai fi (vezi și efecte ale schimbării de climă), ceea ce obligă la crearea de spațiu fiscal, care acum este neglijabil.

România nu mai respectă niciun criteriu de convergență nominală (cum au subliniat analize ale CE și BCE în iunie a.c.), este singurul stat din UE supus procedurii de deficit excesiv (EDP), presiuni pe bugetul public sunt în continuare foarte mari. Și sunt măsuri în alte domenii (de convergență juridică, funcționare a sectorului public, etc) de realizat.

Raportul de fundamentare și PĂ arătau că intrarea în MCS2 și țintă de aderare la zona euro pot încuraja reforme structurale, pot conduce la reducerea dezechilibrelor. Lucrurile nu au mers însă cum trebuie. Documente ale BNR și ale Consiliului Fiscal au subliniat că deficite mari împiedică mersul către MCS2, că este nevoie de o schimbare de abordare. În fapt, reducerea deficitelor ar trebui să aibă loc fiindcă așa dictează bunul simt economic! Desigur nu este vorba de reducerea deficitului bugetar în acest an având în vedere impactul pandemiei.

Dacă vrem să facem pasul de intrare în MCS2 este obligatoriu să avem o corecție macroeconomică durabilă odată impactul pandemiei surmontat. Această corecție implică, între altele, creștere de venituri bugetare (o baza de impozitare mai largă prin transparență, declararea tuturor veniturilor și averilor, eliminarea de exceptări, combaterea fermă a evaziunii fiscale), raționalizare de cheltuieli. Cu absorbție intensă de resurse europene putem sprijini reforme structurale și corecția macroeconomică necesară. Trebuie să limităm deficitele externe, să avem în vedere competitivitatea economiei, mai ales a sectoarelor de tradables.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

21 de Comentarii

  1. In locul poolitrucilor,v-as da afara pe toti din BNR si as aduce oameni de profesie,nu alti securisti!Parlagiilor!

  2. bnr trăiește ca un stat în stat. Lux și răsfăț maxim pentru toți angajații, o forma de democrație idilica, la care am tanji cu toții.

  3. de ce as adera la euro…? ce-ati zice de stoparea indatorarii aberante, de nationalizarea resurselor ACUM, de stopatul furaciuinii securistilor si politrucilor aserviti? ce-ati zice de relansarea agriculturii Romaniei? de ce ar trebui sa trecem la euro? de asta au marit nejustificat si fals salariile bugetarilor, ca sa ne indatoram si sa trecem artificial la euro? cei saraci vor fi „lipiti pamantului” de-a dreptul. asa este grecia. asa este italia. si nu numai. toti regreta ca nu si-au pastrat moneda nationala. se batatoreste pas-cu-pas moneda unica mondiala. care va fi electronica, pentru ca nu vei mai avea libertate. deloc. nimic nu este bine si bun. absolut NIMIC. totul este facut pentru controlul absolut al omenirii. legi impotriva oamenilor.

  4. De ce?! Pentru ca:
    1. Mai trebuiesc imprumuturi care sa compenseze „pretul” romaniei,
    2. Avem politicieni de tot rasul care nu sunt in starea decat de ordonante in forta si de propria lor bunastare,
    3. Nivelul de trai al celor peste 51% din cetateni, este sub pragul calitatii vietii din Romania,
    4. Inca nu s-a atins cota de sclavi in europa.
    5. Lasa timp pentru imbogatirea altor lichele si trantori pe spinarea cetateanului,
    Si pot fi destule motive!

  5. Mulțumiți-le peneleprelor care ani de zile au făcut un scop din a-și denigra țara la Bruxelles, urlând din toți boșogii că în România e doar corupție și nimic altceva. Bulgarii au corupție de zece ori mai mare, dar nu se duc să-și pârască țara la Înalta Poartă precum imbecilii peneliști.

  6. Aiurea, totul e aranjament politic. Bulgaria e legata prin consiliu monetar de marca (euro) iar Croatia e in zona de influenta Austria-Germania, e paradis turistic pentru nemti, plus ca sunt si catolici. N-are nici o legatura cu deficite si alte povesti, ca daca ar fi asa, Franta si Italia n-ar avea ce cauta in ZE. Totul e pe cumetrii politice. Poate afla si Daianu dar nu cred ca nu stie. Romania nu va intra in veci in ZE cat timp la BNR e omul FED iar ai nostri nu s-au hotarat de la care licurici sa se adape. Bulgarii si croatii se adapa clar de la Berlin, nici nu cred ca se uita prea des peste garla cea mare.

  7. Turnatorii si tradatorii jegosi de Romania : Monica Macovei, Kovesi, PDL- Basinosii care cereau in Parlamantul European sistarea finatarilor pt. Romania, toti USR-istii cu „ciuma (mamii lor) rosie”, Klaus Johanis cu sloganurile imputite de „Romania corupta”, „Romania normala”, si lista de cozi de topor distrugatori de Tara trebuie completata de toti internautii. Pt scuiparea lor in Piata Publica.

  8. mama,mama ce bine ar fi sa aderam la rubla pentru unii de pe aici.
    Auzi la ala cu relansarea agriculturii. Cu ce taticule sa relansezi agricultura? Cu besini pesediste, sau trebuiesc miliarde si miliarde?
    Aceeasi postaci care urlau ca vor dobanzi ca afara, si de ce Bulgaria se imprumuta mai ieftin, acum le pute zona euro.
    Mintea omeneasca este imprevizibila.Nici nu poti sa stii cata prostie poate incapea in ea.

  9. Io cre’ca tot secretul neadmiterii Leului sta in faptul ca aia din Bulgaria si Croatia nu au cate un dinozaur mentzinut din Jurasic pana in prezent la conducerea bancilor lor nationale, cum il avem noi pe Isarescu cel de neinlocuit.
    Aceasta in combinatie cu groaza europenilor ca admiterea Leului in ERM-ul acela ar putea da o lovitura mortala Euroiului, toata Europa si intreaga planeta batandu-se numai pe cumpararea de Lei, in detrimentul monedei europene……[Leo]

  10. pentru tetea: EU NU STUN POLITRUC CA DUMNEATA! NU FAC POLITICA CI DOAR IMI APAR DREPTURILE SI LIBERTATILE PENTRU CARE AU MURIT OAMENI IN DECEMBRIE 1989 ! NU SUNT REVOLUTIONAR DESI AM FOST IN STRADA CA TOTI PATRIOTII ROMANI LA ACEA VREME, CARE NU REALIZASERA INCA CA ESTE LOVITURA DE STAT A NOII SECURIMI GLOBALISTE! VOERMII ASTIA DE VA HRANESC PE VOI ASTAZI SA LATRATI PENTRU DISTRUGEREA ROMANIEI SI A ROMANILOR NEMERNICILOR! DAR DE CE SA TE IMPRUMUTI DACA AI O TARA BOGATA? DOAR DACA ESTI UN ANTI-ROMAN CARUIA NU II PASA CA ISI DA TARA PE IMPRUMUTURI ! ATI INDATORAT COPIII COPIILOR NOSTRI PRIN IMPRUMUTURI PENTRU LUXUL VOSTRU PERSONAL SECURISTILOR ! PENTRU FUFELE PE TOCURI ANGAJATE IN „APARATE” DE STAT SA PLIMBE 3 FOI! NUMAI LA IMPRUMUTURI VA GANDITI. DACA ATI IUBI ROMANIA SI ROMANII ATI RELANSA ECONOMIA NU IMPRUMUTURILE!

  11. Uitati-va la Buzatu,Badalau,Stanescu,Firea,Mulguta Ciolacu si o sa va dati seama de ce noi nu.Niste inapoiati care tin zone intregi in subdezvoltare.Niste needucati ca ei au fost pusi in functii de niste needucati ca unii din voi.

  12. marin spune:
    14 IULIE 2020 LA 14:13
    Care este baiul Marine?
    Nu asta ati vrut? Crestere economica pe consum, sa traiti din imprumuturi.
    Asta aveti fratilor. Ne imprumutam sa platim salarii si pensii. Capul face ,capul trage.
    Bunastarea numai prin dezvoltare se realizeaza,investitii majore, crearea de noi locuri de munca.
    Or cand de 10 ani in tara asta se discuta numai de pensii si salarii de unde dezvoltare.
    Eu nu am fost ca tine (cinste tie) la Revolutie pentru ca eram plecat de mult din tara.
    De hranit nu trebuie sa ma hraneasca cineva. Din pensia mea (nu sunt pensionar al Statului Roman) si din ce am mai strans in 44 de ani de munca duc o viata linistita.
    Daca mai intru pe aici este pentru ca imi pasa de tara asta unde or sa traiasca nepotii mei, sa nu mai fie nevoiti sa traiasca printre straini ca mine.

  13. Pentru ca Iohanis trebuie ajutat ! Pai cum sa recunoasca ei ca Romania a avut crestere economica numai in guvernarile PSD ? U.E.-ul trebuie sa-l ajute pe Iohanis in stradania acestuia de a discredita Romania pentru ca apoi sa aiba ce „salva”.
    Nu avem incredere in voi, slugi ai P.P.E.-ului hulpav.

  14. Au existat imprumuturi la FMI in vederea restructurarii din punct de vedere economic şi financiar şi, mai ales, din punctul de vedere al cheltuielilor bugetare, imprumut si masuri ca si conditii anterioare aderarii la zona euro,urmare unui Pact de stabilitate ,cu rol de a prevenic rize.Prin basescu s-a asemnat „guvernanta financiara”,apoi art.ne vorbeste de partide politice <Academie si presedinte,care in Comisia nationala au vorbit de finanțe publice solide, deficite mult diminuate, un grad adecvat de robustețe a economiei;– economia are nevoie de competitivitate.Nu s-a facut nimic, avem datorie publica crescuta,lipsa de convergenta ,evaziune fiscala ,colectare slaba etc.Doi sau trei ani Ro a avut crestere economica cea mai mare din UE de care s-a ales praful cand Iohannis,Catu,Lucovid si samasarii penelistii au venit si au dat cu bata in balta, tipand ca e "dezastru".In aceste conditii nu s eitnelege ce deplange Daniel Daianu consilierul Mesterului Manole,mana in mana cu datul cu maciuca a lui Catu!Ro a facut ce au vrut FMI cu basescu si Boc,ce au vrut Ursula si Merkel, prin slugile preapelecate si acum ne plangem de dobanzi uriae, de imprumuturi despre care cetatenii nu stiu nimic!Ma bucur ca Polonia si Ungaria stau in e xpectativa,desi ar exista"solidaritate"intre statele zonei euro,nu se stie practic ce inseamna, aceiasi concurenta si care pe care,exemplul Greciei este edificator.Deocamdata PNLul cu Iohannis au distrus orice reviriment fianciar si economic, le-au dus in rapa, nu conteaza zona euro,nici-o paguba cat situatia insasi a tarii in pericol sa intre in dictatura si lagarar de concetrare sanitar ,plutind in criza adanca adancita de un guvern nesanatos,antiromanesc,incompetent si distrugator.

  15. pentru tetea: eu nu sunt pensionar, muncesc pentru mine. muncesc de la 18 ani, de cand am terminat liceul. Am vrut sa fiu independent sa nu cer la parinti. nu am luat un ban de la nimeni fara munca SI NU M-AM IMPRUMUTAT NICIODATA. Am rude afara, am avut ocazia sa plec definitiv inca de pe vremea lui ceausescu, dar NU AM PUTUT SA O FAC NICIODATA ORICAT DE RAU AM TRAIT ATUNCI. La Lovilutie aveam 19 ani. Munceam. Am iesit toti, col;egi si prieteni,in strada ! oamenii erau UNITI! VESELI, ZAMBEAU, RADEAU, IUBEAU! Muncesc de o viata. Am castigat niste drepturi atunci. Nu inteleg CU CE DREPT CEI DE ACUM LE DAU PE TAVA? NU POTI ADERA LA EURO ATAT TIMP CAT TU NU POTI CONTROLA MONEDA. INTELEGI? DACA NU CONTROLEZI MONEDA VEI DEVENI SCLAV. ASTA S-A INTAMPLAT CU ITALIA, ASTA S-A INTAMPLAT CU GERMANIA SI CU GRECIA. NEMTII DE RAND O DUC RAU. MANANCA PROST SI IEFTIN, STAU IN FRIG. AM RUDE CAM PESTE TOT IN LUME SI PRIETENI. STIU CE SE INTAMPLA ACOLO! ROMANIA ESTE O TARA MAGNIFICA! EXCEPTIONALA! BOGATA SI FRUMOASA! AVEM NEVOIE DE ROMANI ADEVARATI CARE SA O CONDUCA. SI SA NE CONDUCA SI PE NOI. CU RESPECTAREA CONSTITUTIEI SI DREPTURILOR FUNDAMENTALE. SI AICI NU VORBESC DE CLASA POLITICA ROMANEASCA CARE AR TREBUI RASA PUR SI SIMPLU DIN ISTORIE ! TOTI CEI PERINDATI IN 30 DE ANI NU AU FACUT DECAT SA NEGOCIEZE CU STRAINII DONAREA ROMANIEI „TO THE HIGHEST BIDDER”! Te rog sa nu mai judecai oameni pe care nu-i cunosti ! Lasati oamenii sa munceasca ! Lastai oamenii LIBERI ! STABILITATEA ROMANIEI DEPINDE DE MICA INITOIATIVA NU DE CORPORATII. INVESTITI IN ROMANIA STOPATI IMPRUMUTURILE NATIONALIZATI RESURSELE! LEUL TREBUIE SA RAMANA DACA VRETI SA FIM LIBERI!

  16. Ar fi un moment al adevarului, o recunoastere a celor ce fac ceva pentru tara lor. Astept cu nerabdare, scuze de la toate partidele, actuali si fosti presedinti, ca au abuzat de putere si au inselat asteptarile romanilor. Cred ca voi astepta foarte mult, se vor gasi acari Paun, sa fie tarati in mocirla

  17. Romania este condusa de triada incompetenta si supusa Iohanis-Orban-Citu. Ceilalti au oameni competenti si patrioti la conducere. E simplu de priceput!

  18. Din cauza ca Romania dupa 1989 a fost devastata-furata-vinduta de semidocti gen:daianu,basescu,tariceanu,constantinescu,si mai toti care ati ocupat posturile de conducere in toate institutiile si demnitatile Romaniei!

  19. cauza esti pe langa.Cred ca FSN cu Roman,Vacaroiu Hreenciuc,Mischie,Sechelariu etc.Pana la Daianu si Tariceanu mai este si Vantu.Dragnea .Pana la Basescu mai este un mitrea,Cozmanca.

  20. Marile corporații, rechinii financiari și politicienii aserviti lor care joaca roluri de idioti neputincioși s-au asigurat în ultimii 30 de ani că afacerile durabile în beneficiul oamenilor, al cetatenilor muncitori si productivi, au fost înlocuite de îmbogățirea inutilă si de jaful prin legi dedicate. Cu toții trebuie să ne dăm seama în sfârșit că aceasta forma de Kapitalism financiar este pur și simplu Kapitalismul malefic.
    Haosul produs de marii speculanti financiari, de bancile transnationale, de fondurile de investitii, de petrodolari samd pe pietele lumii ne da multora de înțeles ca piețele financiare trebuie să fie strict reglementate. Dacă acesti jucători globali nu sunt tinuti in lesa de catre statele nationale, prosperitatea noastră va dispărea,cum s-a petrecut in ultimele decenii de crize dupa crize, vom fi mult mai saraci si mai neputinciosi in viitor.
    Am remarcat pe net o inregistrare privitoare la magistrul BNRIsarescu si la alti potentati locali. https://www.youtube.com/watch?v=P6tBUgVkcj8 Din pacate vocea inregistrata nu este Esca ci o persoana care citeste intr-o limba paraguayano-romana !…Totusi sunt exprimate detalii mai mult decat interesante !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.