România are în plan proiecte de dezvoltare a infrastructurii naționale de carburanți alternativi pentru vehiculele rutiere și în special instalarea a cel puțin 30.000 de puncte de reîncărcare, până la jumătatea anului 2026, spune Adina Vălean.

Proiectele vor fi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a declarat joi comisara europeană pentru transporturi, Adina Vălean, la un eveniment dedicat mobilității sustenabile organizat la București, relatează Agerpres.

"În Planul Național de Redresare și Reziliență, există proiecte de dezvoltare a infrastructurii naționale de carburanți alternativi pentru vehiculele rutiere și în special instalarea cel puțin 30.000 de puncte de reîncărcare, până la mijlocul anului 2026", a spus Vălean, adăugând că în aceste zile se discută în Comisia Europeană un act care să definească eligibilitatea combustibililor alternativi considerați a fi sustenabili.

Adina Vălean speră că va fi acceptată o paletă mai largă de biocarburanți, astfel încât "să putem crește ponderea lor și a combustibililor sintetici, lucru absolut necesar pentru atingerea țintelor de reducere a emisiilor de carbon".

În opinia comisarei pentru transport, UE trebuie să mențină și să dezvolte și alternativele sustenabile lichide pentru combustibili alternativi, pentru a putea beneficia de economii de scară majore prin utilizarea conductelor și a infrastructurii de alimentare existentă, "astfel încât să putem decarboniza mai rapid flotele auto existente, să reducem costurile tranziției".

În prezent, România are la dispoziție aproximativ 12 miliarde de euro pentru transporturi, dar fondurile europene nu sunt dedicate doar infrastructurii clasice.

"Finanțăm soluții inovatoare pe întreg lanțul logistic, de la stații de reîncărcare, sistemele de management inteligent al traficului, parcări sigure, digitalizate pentru camioane, terminale multimodale de marfă sau de pasageri. Avem rezervați, de exemplu, peste 1,6 miliarde de euro pentru proiecte de finanțare a stațiilor de reîncărcare", a spus Vălean.

România a depus deja cinci proiecte în cadrul liniei de finanțare pentru stații de reîncărcare.