Parizienii au aprobat duminică un proiect de triplare a prețurilor de parcare pentru SUV-uri, dar mai puțin de 6% dintre alegători au participat la acest refrendum, relatează AFP.

referendum la Paris pentru cresterea taxelor de parcare pentru SUV-uriFoto: Riccardo Milani / AFP / Profimedia Images

Puțin peste 78.000 din cei 1,3 milioane de alegători, sau 5,68%, au participat la acest vot care a creat un tarif special pentru parcarea „mașinilor individuale grele, voluminoase, poluante”.

Potrivit proiectului municipalității, utilizatorul unui vehicul termic sau hibrid plug-in cu o greutate mai mare de 1,6 tone, sau două tone pentru un vehicul electric, va trebui să plătească în curând 18 euro pe oră pentru parcarea în cartierele centrale ale capitalei, 12 euro pentru arondismentele exterioare.

Locuitorii care parchează în cartierul lor și șoferii care prin prisma meseriei lor folosesc SUV, inclusiv taxiurile, nu vor fi afectați.

Măsura ar urma să pusă în aplicare pe 1 septembrie, a indicat edilul Anne Hidalgo când rezultatele au fost anunțate la Primărie.

Primarul a salutat o „alegere clară a parizienilor” în favoarea unei măsuri care este „bună pentru sănătatea noastră și bună pentru planetă”.

Referendumul de duminică a avut la mai puțin de un an după ce locuitorii orașului au votat pentru interzicerea trotinetelor electrice, iar noua măsură își propune să descurajeze mașinile „voluminoase, poluante”, potrivit Primăriei.

„Mai grele, mai periculoase, mai poluante... SUV-urile sunt un dezastru ecologic”, a declarat Emmanuel Gregoire, viceprimarul Parisului, la X.

Primarul socialist Anne Hidalgo a transformat străzile Parisului într-unul eco-friendly, realizînd 84 km de piste pentru biciclete începând cu 2020, iar utilizarea bicicletelor a crescut cu 71% de la sfîrșitul restricțiilor impuse de COVID-19 și 2023, potrivit cifrelor Primăriei.

Schimbările i-au înfuriat însă pe șoferi.

40 de milioane de automobiliști au lansat o petiție pentru a sprijini libertatea șoferilor de a folosi orice vehicul doresc, în contextul în care SUV-urile au devenit din ce în ce mai populare în Franța, preferate în special de familii.

„Trebuie să ne opunem ferm acestor atacuri la adresa libertății urmărite sub false pretexte ecologice”, a spus grupul. „Dacă nu o oprim acum, această rebeliune nejustificată condusă de o minoritate ultra-urbană și anti-mașină se va răspândi ca o cangrenă în alte orașe”.