Primarul Capitalei Gabriela Firea a anuntat, miercuri, introducerea in dezbatere publica a unui proiect care prevede achizitionarea unei viniete pentru toate autoturismele care intra in Capitala, dar nu sunt inmatriculate in municipiul Bucuresti sau in judetul Ilfov. De asemenea, nu va fi permis accesul in zona centrala pentru masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2.

Directorul executiv al Directiei Transporturi din cadrul PMB, Mihai Teodorescu, a explicat ca aceste restrictii vor fi valabile doar in intervalul orar 7,00 - 22,00, de luni pana vineri. Totodata, restrictiile nu se vor impune in perioada sarbatorilor legale, nici pentru masinile inmatriculate in afara Capitalei, nici pentru cele care genereaza un grad ridicat de poluare.

"Autoturismele care nu sunt inmatriculate in Bucuresti si in judetul Ilfov, la momentul patrunderii in Capitala vor trebui sa faca dovada ca si-au achizitionat o vinieta de Bucuresti, vinieta Oxigen B, care va costa 10 lei pentru o zi, iar pentru un an - 1.900 de lei. Ma refer la autoturisme inmatriculate in celelalte judete si in alte tari, inclusiv Bulgaria. Cat priveste autoturismele neinmatriculate in Bucuresti sau Ilfov, dar care au un grad ridicat de poluare, adica non-Euro, Euro 1 si Euro 2, acestea nu vor avea acces in centrul Capitalei. (...) In ceea ce priveste autoturismele inmatriculate in Bucuresti si in zona metropolitana Ilfov, acestea vor avea accesul interzis daca sunt poluante, in zona centrala, incepand cu 1 ianuarie 2020. Ma refer la masinile non-Euro, Euro 1 si Euro 2. Autoturismele Euro 3, chiar daca sunt inmatriculate in Bucuresti si Ilfov, vor trebui sa plateasca o vinieta, vinieta Oxigen C, 'C' de la centru", a declarat Gabriela Firea, scrie Agerpres.

Edilul a spus ca, desi masurile pot parea "dure", ele sunt insuficiente in raport cu gradul de poluare la care a ajuns municipiul Bucuresti.

Ea a atras atentia ca vor exista si autoturisme care vor fi exceptate de la aceste reguli: masinile pentru situatii de urgenta (SMURD, Ambulanta, Politie), masinile care desfasoara lucrari de utilitate publica si masinile corpului diplomatic.

Pe de alta parte, potrivit proiectului, aceste exceptii nu vor fi valabile pentru riverani.

Primarul general a precizat ca proiectul, care va fi supus dezbaterii publice timp de 45 de zile, urmeaza sa fie dezbatut in sedinta Consiliului General al Capitalei de la sfarsitul lunii septembrie.

Firea a aratat ca in Bucuresti cel mai important factor de poluare este circulatia auto "sufocanta". Ea a mentionat ca, la nivelul intregii tari, exista 8,5 milioane de autoturisme inmatriculate, dintre care 1.600.000 in Bucuresti si in zona metropolitana Ilfov. Dintre acestea: 261 de autoturisme sunt non-Euro, 7.188 sunt Euro 1, 113.729 - Euro 2, 213.000 - Euro 3, 440.000 - Euro 4, 253.000 - Euro 5 si 331.000 sunt Euro 6. Primarul a citat datele oferite de Brigada Rutiera si Politia Locala, conform carora aproape 500.000 de masini din alte judete intra zilnic in Capitala, "cele mai multe cu un grad mare de poluare".

Gabriela Firea a adaugat ca intr-o etapa ulterioara vizeaza limitarea accesului masinilor poluante si in alte zone ale Capitalei, nu doar in partea centrala.

Mihai Teodorescu, director executiv al Directiei Transporturi din cadrul PMB, a explicat ca zona pentru care va trebui achizitionata vinieta C este delimitata de: Piata Victoriei, bd. Iancu de Hunedoara, sos. Stefan cel Mare, str. Polona, str. Mihai Eminescu, str. Traian, str. Nerva Traian, bd. Gheorghe Sincai, str. Lanariei, Calea Serban Voda, bd. Marasesti, str. Mitropolit Nifon, bd. Libertatii, Calea 13 Septembrie, str. Izvor, bd. Hasdeu, str. Vasile Parvan, str. Berzei, str. Buzesti.

"Vinieta va fi electronica, noi avand mai multe aplicatii la PMB, lansate de Municipalitate, in primul rand cea a Administratiei Strazilor, Trafic Alert, care va contine un buton pentru achizitionarea acestei viniete. Se va putea achizitiona si prin SMS, online si de la fiecare benzinarie, asa cum este buna practica cu vinieta de la CNAIR. Acest sistem de monitorizare in ambele zone va cuprinde peste 194 de camere ANPR. Zona centrala va avea 58 de camere, in 20 de intersectii, iar zona B, delimitata de penetratiile in municipiul Bucuresti, va avea 49 de intersectii cu 136 de camere. Acest sistem nu va ajuta numai la monitorizarea si localizarea acestor autoturisme, dar si la stabilirea de trasee origine-destinatie pentru toate vehiculele care intra in Bucuresti, pentru a ne ajuta la sporirea transportului public si fluenta acestuia", a precizat el.

City managerul Sorin Chirita a explicat, la randul sau, ca la fiecare intrare in Capitala vor fi montate camere video, dotate cu un sistem informatic care va permite monitorizarea traficului si identificarea numarului de inmatriculare al autoturismelor. Aceste numere vor fi transmise Politiei Locale, iar in cazul abaterilor, amenzile vor fi trimise prin posta proprietarilor. Camere video similare vor fi instalate si la fiecare penetratie in zona centrala.

Daniel Rasica, director general al Politiei Locale a Municipiului Bucuresti, a aratat ca amenzile, potrivit limitelor prevazute de Ordonanta 15/2002, vor putea fi cuprinse intre 1.500 si 2.000 de lei, dar ca valoarea exacta va fi stabilita in urma dezbaterii publice.

Seful Directiei de Mediu, Simona Popa, a subliniat ca municipiul Bucuresti se afla in topul celor mai poluate capitale europene, din cauza depasirii valorilor zilnice legal admise pentru particule in suspensie PM10. "In 70 de zile, in anul 2018, s-au inregistrat depasiri. Depasirile cele mai multe s-au situat intre 50 - 65 de micrograme. Cea mai mare depasire a fost data de 1 februarie 2018: 93 de micrograme/metru cub", a spus ea.

Reactii la masurile propuse de Gabriela Firea

Deputatul independent Nicusor Dan considera ca masurile propuse de primarul general Gabriela Firea privind interzicerea masinilor poluante in centrul Capitalei vor avea un impact nesemnificativ asupra traficului si a poluarii, scrie Agerpres.

"Dupa trei ani, Firea descopera ca Bucurestiul este poluat si supraaglomerat. Masurile propuse azi sunt un nou gest de imagine, cu impact nesemnificativ atat asupra traficului, cat si asupra poluarii. Adevaratele masuri pentru reducerea traficului si a poluarii sunt soseaua de centura, parcarile park and ride, o strategie de management a locurilor de parcare pentru tot orasul, un adevarat sistem de management al traficului, benzi unice pentru transportul in comun. Din pacate, pe niciuna din aceste componente esentiale ale programului electoral al Gabrielei Firea nu s-a facut niciun progres notabil", a scris Nicusor Dan, pe Facebook.

Presedintele ALDE, Calin Popescu-Tariceanu, o felicita pe Gabriela Firea, primarul Capitalei, pentru primele masuri privind reducerea poluarii si arata ca este nevoie si de o campanie de educare si constientizare in aceasta privinta.

"Bravo, Gabriela Firea! Primele masuri pentru reducerea poluarii cauzate de masini! E primul pas, trebuie mers inainte! Pe langa acest proiect, pe care ALDE il va sustine, e nevoie si de o campanie de educare si constientizare privind nevoia reducerii poluarii", a scris, miercuri, Tariceanu pe Facebook.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri