Uber, Yango, CleverGo si Bolt nu mai primesc, incepand de astazi 1 noiembrie, in aplicatie soferii fara atestate, asadar numarul celor care fac ridesharing (transport alternativ) a scazut cu peste 40%, potrivit informatiilor furnizate wall-street.ro.

Prin urmare, lipsa de soferi in aplicatii au determinat companiile de ridesharing sa majoreze tarifele de aproape 4 ori. O cursa de 20 de lei poate costa pana la 80 de lei.

Numarul de soferi inscrisi pe platformele de ridesharing a fost luna trecuta de aproximativ 20.000. Teoretic, astazi mai sunt intre 11.000 si 12.000 de soferi.

Legislatia pentru industria de ridesharing specifica in mod clar ca aplicatiile de mobilitate sunt nevoite sa blocheze accesul soferilor neautorizati de la 1 noiembrie sau risca amenzi destul de mari.

Incepand de astazi, soferii care nu au prezentat toate documentele conform legii, nu pot folosi aplicatiile pana cand nu obtin autorizatiile. De aceea, companiile de ridesharing ofera soferilor ajutor in procesul de autorizare, pentru a putea continua sa-si desfasoare activitatea conform legii si sa poata prelua comenzi prin intermediul platformelor.

"Cadru legal a fost modificat in Parlament, in sensul prelungirii perioadei de implementare pana la 1 februarie 2020, insa aceste modificari nu au fost inca promulgate de Presedintele Romaniei. In aceste conditii, incepand cu data de 1 noiembrie, nu mai putin de sase autoritati diferite pot aplica sanctiuni in caz de neconformare cu noile reguli. Rezulta ca soferii si operatorii de transport alternativ trebuie sa intre cat mai curand in legalitate, dar trebuie sa fie pregatiti si sa se apere in justitie impotriva sanctiunilor ce pot fi aplicate de autoritati," considera Mihnea Galgotiu-Sararu, Senior Managing Associate Reff & Asociatii.

Uber, Yango, CleverGo si Bolt au primit in octombrie de la Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale avizul tehnic necesar in conditiile legii.

Amenzi pentru companiile de ridesharing

Uber, Yango, CleverGo si Bolt pot primi amenzi cuprinse intre 5.000 lei si 30.000 lei pentru nerespectarea unor obligatii precum admiterea pe platforma digitala a operatorilor de transport alternativ care nu indeplinesc conditiile pentru prestarea unor astfel de activitati sau a pasagerilor care nu si-au inregistrat in mod corespunzator pe platforma datele cu caracter personal.

De asemenea, pentru operatorii economici care intermediaza transport alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este prevazuta o amenda cuprinsa intre 50.000 lei si 100.000 lei.

In ceea ce priveste operatorii de transport alternativ, acestia sunt pasibili de amenzi cuprinse intre 3.000 si 9.000 de lei daca nu respecta conditiile sau obligatiile legale stabilite prin noul cadru legislativ. Efectuarea transportului alternativ prin intermediul unei platforme digitale neavizate tehnic este sanctionata cu amenda cuprinsa intre 10.000 lei – 30.000 lei.

Sanctiuni pentru soferi

Daca soferii ar fi acceptati pe platforme fara sa detina atestatele si ar fi opriti de politie ar primi amenzi cuprinse intre 1.000 lei si 5.000 lei pentru savarsirea unor fapte precum efectuarea curselor fara a detine certificat de atestare profesionala, fara a afisa ecusoanele pentru transport alternativ, fara a detine la bordul autoturismului copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ sau asigurarile de raspundere civila auto sau pentru persoane si bunuri, precum si efectuarea curselor cu un alt autoturism decat cel inscris pe platforma digitala.

Sanctiunile pot merge pana la interzicerea desfasurarii oricaror activitati economice in Romania prin intermediul aplicatiilor software.

Noua legislatie aplicabila transportului alternativ stabileste, pentru anumite situatii particulare, sanctiuni suplimentare fata de amenzi, precum: suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioada de 6 luni (prin ridicarea placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare), retragerea autorizatiei de transport alternativ, retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizatiei de transport alternativ sau chiar interzicerea desfasurarii de activitati economice de orice fel pe teritoriul Romaniei prin intermediul unor programe software de sine statatoare, pe o perioada de 2 ani de la data aplicarii sanctiunii.

Dintre aceste sanctiuni complementare, legislatia prevede ca suspendarea dreptului de a utiliza un autoturism inceteaza in termen de 30 de zile de la incheierea procesului-verbal de retinere, daca se face dovada achitarii amenzii aplicate.

Pasii pentru a obtine licenta de ridesharing:

- certificat de competenta profesionala pentru manager de transport alternativ - se obtine in 4 saptamani.

Pentru acest certificat soferii au nevoie de teste medicale si psihologice, un curs la o scoala de pregatire profesionala si un examen, precum si o autorizatie ca operator pentru transport alternativ. Aceasta se obtine in 2 saptamani.

- copie conforma pentru transport alternativ - se obtine in 2 saptamani.

- certificat profesional pentru conducatorii auto - se obtine in minimum 4 saptamani. Acest certificat include: teste medicale si psihologice, un curs la o scoala de pregatire profesionala si un examen. Ecuson transport alternativ.

Sursa foto: By Snapic_PhotoProduction / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri