Din 1990 si pana in prezent peste 71.000 de decese au avut loc pe sosele din Romania, potrivit statisticilor centralizate de catre Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) si Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR). Aceste cifre confirma gravitatea situatiei care ne plaseaza pe penultimul loc la nivel european (inaintea Bulgariei), in privinta sigurantei rutiere. Astfel, avand in vedere ca un numar de 1.950 persoane au decedat in urma cutremurului catastrofal din 1977, putem infera ca avem pe soselele si drumurile din Romania in fiecare an efectul unui cutremur major pe care nu il resimtim.

O paralela intre 1977 si ceea ce se intampla in fiecare an pe soselele din Romania arata ca numarul de accidente rutiere grave este in continuare unul ingrijorator. Siguranta rutiera este la un nivel scazut, iar tara noastra se afla in topul rusinos al tarilor din Uniunea Europeana in ceea ce priveste numarul de persoane decedate in accidente rutiere. Din 1990 si pana in prezent peste 71.000 de decese au avut loc pe sosele din Romania.

Potrivit statisticilor, la nivel national, zilnic, in medie, isi pierd viata cate 5 persoane, 22 sunt ranite grav, 87 sunt ranite usor si au loc circa 275 accidente soldate numai cu pagube materiale. De vina sunt intr-devar slaba educatie rutiera primita in scoli (53,4%), superficialitatea pregatirii in scolile de soferi (52,7%) si exemplul primit in familie (51%), arata un sondaj publicat de catre UNSAR la jumatatea anului trecut. Dar, o parte din vina o au si autoritatile.

Cei aproape 600 de kilometri de autostrada construiti dupa Revolutie in Romania sunt nimic in raport cu nevoia de mobilitate tot mai ridicata a romanilor. Iar scenariul de cosmar pentru soferi continua, in contextul in care, odata cu 2019 parcul auto a sarit de 8 milioane de masini.

"Avem in Romania in fiecare an efectul unui cutremur major pe care nu il resimtim, din motiva ca nu este atat de catastrofal intr-un singur moment, ci se intampla treptat in decursul unui an. La un cutremur insa toata lumea ar intra in panica. Si asta nu evidentiaza si cati oameni raman cu invaliditate si beneficiaza de despagubiri de la companii asigurari de tipul daunelor morale", au declarat reprezentanti ai pietei de asigurari la o conferinta de profil.

Absenta reglementarii pe daune morale duce la discriminari intre victime

Dar, Romania nu dispune de un cadru sistematizat de calcul a unei despagubiri aferente vatamarilor corporale si/sau decesului in accidente auto. Asta in conditiile in care peste 90% din despagubirile solicitate in cazul accidentelor auto reprezinta daune morale. Solutia ar fi data de reglementarea despagubirilor acordate victimelor accidentelor auto prin criterii obiective de evaluare a daunelor morale, deoarece practica neunitara a instantelor in acordarea despagubirilor distorsioneaza proiectiile interne asupra primelor de asigurare.

Cu toate acestea, in Legea RCA 132/2017, Art. 22, alineatul (5) se arata ca "despagubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii persoanelor se stabilesc prin ordin comun emis de Ministerul Sanatatii si ASF, in baza punctajului comunicat de Institutul National de Medicina Legala Mina Minovici Bucuresti". Asadar, exista o obligatie legala din 2017, dar care nu este pusa in aplicare, pentru ca, baremul ar fi ramas "blocat" inte INML si Ministerul Sanatatii.

"In momentul de fata, companiile de asigurari trebuie sa stabileasca despaguburile aferente vatamarilor dupa metode individuale, dupa jurisprudenta ori pe baza unor negocieri. Avem un barem care trateaza dauna morala si care ar trebui pus in aplicare. De foarte multe ori avocatii care sunt impotriva acestui sistem au spus ca nu poti sa pui pret pe om. Afirmatia este corecta, insa o evoluare justa sau corecta a suferintei, mai precis a daunelor morale, poate fi incercata. Daunele materiale, intr-adevar, sunt diferite, de la o persoana la alta, cele morale nu", au mai spus sursele citate.

Drept consecinta, absenta predictibilitatii duce la discriminari intre victimele unor accidente care au suferit vatamari corporale si se creeaza un cadru favorabil fenomenelor marginale (coruptie, crearea de retele de vanare a victimelor pentru reprezentare in fata asiguratorilor).

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri