Concerte In memoriam Regele Mihai

Gabriel Bebeşelea

Filarmonica „George Enescu” respectă memoria Majestaţii Sale Regele Mihai

Pentru a cinsti memoria uriaşei personalităţi a ultimului rege al românilor, Filarmonica „George Enescu” va modifica structura concertelor din 7 şi 8 decembrie. Astfel, în prima parte, sub conducerea lui Gabriel Bebeşelea, se va interpreta Concert pentru vioară, violoncel şi orchestră de Johannes Brahms, iar în partea a doua, Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart va constitui momentul muzical funebru principal, închinat trecerii la cele veşnice a Regelui Mihai I.

Da, respectăm memoria Majestatii Sale Regele Mihai, s-a schimbat programul iniţial. Am păstrat Concertul de Brahms, e minunat. E o șansă să-i avem solişti pe Mihaela Martin și Marin Cazacu.

Celebra violonistă Mihaela Martin

Cu domnul Cazacu, am o relație de colaborare de lungă durată și e o bucurie să ne reîntâlnim, dar de fapt e prima dată când colaborăm pe scenă. Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră de Johannes Brahms e una din lucările mele preferate. E o simfonie orchestrată mai degrabă decât un dublu concert. Orchestra are un rol absolut egal cu cel al soliștilor. Soliștii sunt integrați în orchestră de cele mai multe ori”, mărturisea dirijorul Gabriel Bebeşelea într-un interviu.

Acesta a dirijat, în 30 noiembrie, în onoarea Zilei Nationale, un concert extraordinar, având în program lucrarea enesciană Pastorale-Fantaisie, prezentată la Musikverein în primă audiţie austriacă.

Pastorale-Fantaisie e o lucrare care nu s-a mai cântat timp de 118 ani.

Eu m-am ocupat de transcrierea manuscrisului, nu se mai știa exact unde e. A fost o întreagă sagă cu descoperirea acestuia, am avut noroc că maestrul Țăranu avea o copie. M-am ocupat de transcrierea și analiza manuscrisului. Am lucrat câteva luni. Uneori era destul de greu, dar se înțelegea din context, mai ales cunoscând stilistic ceea ce scria Enescu în perioada acea, era cumva deductibil. Am descoperit la Paris toate cronicile concertului, am descoperit și motivele pentru care, de fapt, Enescu nu a dorit să fie publicată piesa, chiar dacă e o miniatură de o frumusețe extraordinară. El a trăit cu impresia că nu a avut succes, dar toate cronicile contrazic lucrul acesta. Explicația mea personală este următoarea: cu două zile înainte de concertul la care a avut loc prima audiție a acestei lucrări a murit președintele Franței și, fiind doliu național, s-a anulat majoritatea evenimentelor culturale din Paris. Nu a fost foarte mult public, dar asta a fost din cauza doliului național. Din păcate, Enescu nu a trimis spre publicare lucrarea și aceasta fost neglijată. A fost interpretată numai atunci la Paris. Mai fusese programată în 1912 la Arad, trebuia să o dirijeze însuși Enescu, dar a fost înlocuită, în program, cu Poema română. În România, am făcut premiera modernă în iunie la Cluj, după care în august la Berlin, pe 30 noiembrie la Viena, săptămâna viitoare încep înregistrările pentru un CD. Fac tot ce se poate pentru promovarea acestei lucrări. Sunt foarte multe lucrări de Enescu care, din păcate, nu s-au cântat. Chiar acum două săptămâni am făcut premiera absolută a Concertului de pian. Nu s-a cântat niciodată. Am ajuns la el tot prin maestrul Țăranu. Dumnealui a avut un avânt de a descoperi foarte multe lucrări, a fotocopiat foarte multe manuscrise care nu se mai știe exact unde sunt. Originalul Pastorale-Fantaisie ar trebui să fie în Muzeul Enescu, dar nu se știe exact.

Marin Cazacu

Pastorale-Fantaisie e o lucrare foarte eterică. Are două idei muzicale care în prima instanță sunt una împotriva celeilalte, după care încep ușor-ușor să se apropie și să se suprapună, până când încep să se confunde. Din punct de vedere tehnic, este o lucrare remarcabilă, din punct de vedere contrapunctic e inimaginabilă. Totul e gândit ca fugă dublă deasupra căreia se mai pune în secțiunea următoare o altă fugă dublă. Durează zece minute”.

Atmosfera de la Musikverein a fost, după spusele lui Gabriel Bebeşelea extraordinară: “A fost un succes absolut remarcabil și în continuare primim cronici foarte bune, ecourile sunt absolut extraordinare. Sala e una dintre cele mai bune din lume. Acolo cântă cele mai mari orchestre când merg în turneu în Viena. Prezenţa noastră a fost cu adevărat un eveniment. Au fost epuizate biletele cu zile bune înainte de concert”.

Întrebat ce modele a avut în formareasa, dirijorul a răspuns: “Am terminat liceul la Sibiu. Am foarte multe modele. De la orice dirijor mare se poate învăța. Am trecut prin foarte multe etape. Dar, în primul rând, sunt foarte recunoscător profesorilor pe care i-am avut. Am început cu maestrul Petre Sbârcea la Cluj, am continuat cu Horia Andreescu la București, după aceea am plecat la Viena, unde sunt de patru ani. Eu revin să dirijez cu mare bucurie, dar faptul că locuiesc la Viena are un fundament pragmatic. E foarte ușor de călătorit de acolo. Aeroportul e bine conectat și pot să ajung mereu, uşor, dintr-un loc într-altul. După ce am terminat studiile, am preferat să rămân la Viena. M-a ajutat că am învățat germana încă din copilărie.

Sâmbătă, 9 decembrie, la ora 19:00, puteţi audia, tot în Sala mare, Recitalul cameral susţinut de violonista Mihaela Martin şi pianista Elena Bashkirova. 

Concert în memoria Regelui Mihai I al României al Orchestrei Naționale Radio

Dirijorul Matthias Manasi

În memoria Regelui Mihai I al României, Orchestra Naţională Radio va modifica programul concertului care va avea loc vineri, 8 decembrie, ora 19.00, la Sala Radio.

Sub bagheta dirijorului Matthias Manasi, programul serii va include, în prima parte, Concertul în re major pentru vioară şi orchestră, op. 77 de J. Brahms, în interpretarea violonistei Olga Pak. În partea a doua a concertului, Orchestra Naţională Radio, alături de Corul Academic Radio, condus de Ciprian Ţuţu, va interpreta Recviemul în re minor, op. 48 de G. Fauré. Soliştii invitaţi vor fi soprana Veronica Anuşca şi baritonul Ştefan Ignat.

În prezent director muzical al Nickel City Opera din Buffalo, Statele Unite, Matthias Manasi a colaborat cu orchestre de prestigiu din Europa și Statele Unite, fiind deopotrivă dirijor și un excepțional pianist.

Un dirijor apreciat atât de public, dar şi de muzicienii cu care a colaborat, Matthias Manasi desfăşoară o frumoasă activitate artistică, în calitate de dirijor şi pianist. A fost capelmaistru al Operei de Stat din Wrcoław, în Polonia, unde a fost responsabil pentru numeroase producţii de operă, iar în 2012 a fost dirijor invitat al Operei Naţionale Polone. A fost director muzical al Festivalului Internaţional Punta din Montevideo, dirijor şef al Orchestrei Camerata Italiana din Napoli, în perioada 2007-2010 a fost capelmaistru al Erzgebirgische Philharmonie Aue, iar în anul 2013 a fost dirijor al Operei din Constanţa. Matthias Manasi a avut prilejul de a fi dirijor asistent al lui Miguel Gomez Martinez la Orchestra Radiodifuziunii bavareze şi capelmaistru al Operei din Passau, în Germania.

În timp a colaborat cu Wiener Mozart Orchester, Orchestra Sinfonica di Roma, Orchestra Sinfonica Metropolitana di Bari, Orchestra Operei de Stat din Hanovra, Opera de Stat Braunschweig, Opera din Leipzig, Opera din Kassel, Opera din Oldenburg. A dirijat numeroase spectacole de operă, dintre care amintim: La Bohème, Don Giovanni, Flautul fermecat, Cavalerul rozelor, Parsifal, Olandezul zburător, Macbeth, Pescuitorii de perle, Samson şi Dalila, Evgheni Oneghin, şi a fost invitat să participe la celebrul Festival Rossini în Bad Wildbad.

Matthias Manasi este recunoscut şi ca un pianist de excepţie care a susţinut concerte şi recitaluri în toată lumea. Pasiunea pentru pian şi dirijat a fost un factor determinant, care l-a însufleţit să studieze în paralel atât pianul cât şi dirijatul, astfel că după studii de pian cu Andrejz Ratusinski şi dirijat cu Thomas Ungar la Universitatea de Muzică din Stuttgart, s-a perfecţionat cu Karl Österreicher în arta dirijorală şi în arta pianistică alături de Carmen Piazzini. În anul 1995 a primit diploma de licenţă pentru interpretare pianistică la Universitatea din Karlsruhe şi o diplomă de dirijat în cadrul Universităţii de Muzică din Stuttgart, în 1996. A participat la cursuri de măiestrie interpretativă cu Gianluigi Gelmetti, Jorma Panula, Kurt Masur, iar după terminarea studiilor a fost asistent al lui Manfred Honeck şi Hilary Griffith.

Olga Pak

Concertmaestru al orchestrei Berliner Camerata, Olga Pak este o violonistă apreciată atât în Rusia, țara sa natală, cât și pe scenele muzicale europene, fiind laureată a numeroase concursuri internaționale.

Născută la Novosibirsk, în Rusia, a studiat la Şcoala de Muzică din oraşul natal. S-a perfecţionat cu Ilan Gronich la Conservatorul din Versailles şi cu Mark Gothoni la Universitatea de Arte din Berlin. A participat la numeroase concursuri şi a urmat cursuri de formare cu Zakhar Bron, A. Brussilovsky, Vadim Repin, Kent Nagano, Nikolaus Harnoncourt, Igor Ozim.

A susţinut concerte în calitate de solistă, dar şi în diverse ansambluri camerale, alături de sora sa, Irina Pak, în Europa, America de Nord şi Asia. Un moment important al carierei sale l-a constituit concertul în aer liber susţinut în faţa Porţii Brandenburg, alături de Nigel Kennedy, în anul 2009. Ca o artistă complexă, Olga Pak a hotărât să valorifice experienţele artistice acumulate în concerte şi la primul pupitru al orchestrei Berliner Camerata, în calitate de concertmaestru. Olga Pak este și concertmaestru al Festivalului Classical Music din Zürich.

Concert de colinde cu Corul de Copii Radio, la Sala Radio

Corul de Copii Radio

Sâmbătă, 9 decembrie, de la ora 19.00, Corul de Copii Radio, condus de dirijorul Voicu Popescu, invită publicul de toate vârstele la un Concert extraordinar de colinde de Crăciun din toate colțurile lumii.

Conceput ca o călătorie magică în jurul lumii prin cântul coral tradițional de Crăciun, programul va cuprinde un mix de colinde românești (între care Peisaj de iarnă, de Vasile Timiș, După datini, colindăm, de Alexandru Pașcanu, sau Cetiniță, cetioară, de Gheorghe Cucu) și melodii tradiționale de Crăciun din folclorul bulgar, grec, german, francez, polonez, ucrainean, spaniol, venezuealan și afro-american. Programul va oferi și surpriza ascultării pieselor Salvator Mundi, de William Mathias, acompaniată la pian de Maria Munteanu, dar și Triptic de Crăciun, în aranjamentul semnat de S. Sarchizov, în care va evolua ca solistă Ana Mihăilescu.

Concertul va fi acompaniat la pian de Magdalena Faur, Răzvan Rădos va fi dirijor invitat, Alexandru Anastasiu va realiza elementele de percuție, iar eventimentul va fi prezentat de Delia Nartea.

Înfiinţat în 1945, Corul de Copii Radio a avut o evoluţie spectaculoasă încă de la apariţia sa în peisajul muzical românesc. Fondatorul său, dirijorul Ion Vanica, urmat de Elena Vicică şi Eugenia Văcărescu Necula, au contribuit decisiv la destinul artistic al ansamblului, făcând din acesta o adevărată şcoală de educaţie prin muzică a tinerelor generaţii. Aici şi-au deschis calea carierei artistice Ileana Cotrubaş, Silvia Voinea, Maria Hurduc, Cornelia Angelescu, Voicu Enăchescu, George Crăsnaru, Dan Dumitrescu, Roxana Briban, Roxana Constantinescu, Cristina Radu şi mulţi alţii.

Performanţele corului sunt permanent valorificate în emisiuni de radio şi televiziune, în înregistrări radiofonice speciale şi în apariţii discografice. Recitalurile, concertele a cappella, contribuţiile aduse interpretărilor unor capodopere vocal-simfonice, alături de Orchestra Națională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Filarmonicii George Enescu, Filarmonica din München, Orchestra de Stat Bavareză, sub bagheta unor dirijori români de notorietate ca Iosif Conta, Ludovic Bács, Horia Andreescu, Christian Badea, Jing Wang, Lawrence Foster, Wayne Marshall, Zubin Mehta, au dezvăluit calităţile interpretative de excepție ale formaţiei. Cele peste 50 de participări la festivaluri, turnee artistice şi concursuri internaţionale în aproape toate statele Europei, Japonia, SUA şi Canada, au adus tinerilor artişti preţioase distincţii şi premii şi au contribuit la acordarea, în 2004, de către Federaţia Corurilor din U.E., a titlului de Ambasador Cultural al Uniunii Europene.

În ultimii ani, ansamblul explorează noi forme de expresie artistică, îndreptându-se către manifestări conceptuale şi de cooperare culturală ca Songbridge, Brundibar, Les Instants Sacrés, Amadeus, Adiemus, Strălucirile apei, Amprente, Instantanee moderne şi contemporane şi Esther. In 2008, Corul de Copii Radio a fost invitat să prezinte spectacolul multimedia Romanian Roots la Simpozionul Mondial de Muzică Corală, organizat la Copenhaga de Federaţia Internaţională a Muzicii Corale. În cadrul Festivalului Internaţional George Enescu din 2011, formaţia a prezentat în premieră un program a cappella cu proiectul For the Beauty of the Earth. Concertele – spectacol Salut voios de pionier, În lumea lui Walt Disney, alături de tradiţionalele concerte de Crăciun şi de alte evenimente speciale, au îmbogăţit aria repertorială şi experiența de scenă a formaţiei.

În anul 2015 Corul de Copii Radio a susținut concertul de deschidere al Festivalului Evmelia din Volos (Grecia) și s-a calificat în finala prestigioasei competiții corale internaționale Let the Peoples Sing, organizată la München sub auspiciile Uniunii Europene de Radio și Televiziune. Cu acest prilej, ansamblul a concertat la Sala de Concerte a Universității de Muzică și Teatru din München şi în Studioul 1 al Radiodifuziunii Bavareze. Corul de Copii Radio a participat în cadrul Festivalului George Enescu, unde formația corală de copii radio a participat la trei dintre concertele care au dat substanță evenimentului. Şi tot pe agenda de toamnă a ansamblului din anul 2015 s-au aflat concertul de gală al Concursului Naţional de Muzică Bisericească Lăudaţi pe Domnul și concertul aniversar al Corului Academic Radio, un moment special care a adus împreună, pe scena Sălii Radio, cele două ansambluri corale ale radioului public.

Corul de Copii Radio a dat startul concertelor dedicate sărbătorilor de iarnă, organizate în cadrul Bucharest Christmas Market de Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti – CREART, cu un concert de colinde și cântece internaționale de Crăciun. În cadrul Festivalului Alt Crăciun, organizat de ARCUB, Corul de Copii Radio a susţinut concerte primite cu mult entuziasm de către public, ca de fiecare dată; totodată, cu prilejul celebrării Zilei Naţionale a României, invitaţia de a participa la Târgul de Crăciun, organizat de Primăria Municipiului Bucureşti, a adus ansamblului un succes răsunător.

Pentru a celebra sărbătorile pascale, Corul de Copii Radio a fost invitat sa evolueze în cadrul concertului din 4 aprilie 2017, oferit de Primăria Municipiului Bucureşti, la Ateneul Român.

Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Voicu Popescu a început activitatea dedicată artei corale ca membru al Corului Naţional de Cameră Madrigal, condus de Maestrul Marin Constantin. Ulterior, a colaborat cu această formaţie în calitate de maestru de cor, dirijor principal şi director artistic. În 1994 a înfiinţat corul SOUND şi apoi Fundaţia Culturală SOUND, prin care a organizat în România festivaluri, simpozioane şi masterclass-uri corale şi a participat la evenimente artistice în ţară şi străinătate.

Voicu Popescu a venit la Corul de Copii Radio din anul 1988, mai întâi ca dirijor secund, iar apoi, din 2004, ca dirijor principal. La conducerea Corului a realizat înregistrări speciale pentru Fonoteca Radio, a participat la stagiunile de concerte cu programe vocal-simfonice şi a cappella. Cele peste 50 de prezenţe la turnee artistice, festivaluri şi concursuri internaţionale i-au adus aprecierea criticii de specialitate şi numeroase medalii şi premii. Este membru în Consiliul Coral Olimpic, organizator al Olimpiadei Mondiale Corale şi preşedinte al Biroului naţional al Federaţiei Corurilor din Uniunea Europeană. Totodată, Voicu Popescu a scris articole în publicaţii de specialitate din ţară şi străinătate, a fost invitat să susţină workshop-uri la Torino, Milazzo, Barcelona şi Chișinău, şi a fost membru al unor jurii naţionale şi internaţionale (Bulgaria, Grecia, Macedonia, Italia, Republica Moldova).

O săptămână pentru o Zi Națională: Andreea Soare și Florin Guzgă la Londra

Andreea Soare şi Florin Guzgă

La Londra, Ziua Națională s-ar cuveni să se numească, în acest an, Săptămâna Națională, întrucât celebrarea celei mai importante date din calendarul românesc s-a făcut în capitala britanică printr-o serie de evenimente organizate de ICR Londra și Ambasada Română în Regatul Unit, derulate de-a lungul mai multor zile, aproape fără întrerupere.

Astfel, după un concert de gală, denumit „al celor trei sărbători” (Ziua Națională, Centenarul Lipatti și debutul Centenarului Marii Uniri), desfășurat în 28 noiembrie la prestigioasa Cadogan Hall, în care Royal Philharmonic Orchestra, cu Cristian Mandeal la pupitru şi Alexandra Dăriescu la pian, a propus melomanilor britanici un program în mare parte românesc, după recepțiile din 30 noiembrie și 1 decembrie, care au pus în lumină Maramureșul istoric și fabuloasele sale tradiții culturale, muzicale și culinare, ciclul de evenimente dedicate Zilei Naționale se încheie cu o specială seară muzicală.

În 7 decembrie, în sala de concerte din somptuosul sediu al Institutului Cultural Român din inima Londrei, publicul britanic dar și membrii comunității românești se vor putea bucura de un duo electrizant, format din irezistibila soprană Andreea Soare, unul dintre starurile în ascensiune ale Operei Naţionale din Paris, și tenorul Florin Guzgă de la Opera Națională din Iași, una dintre cele mai bune voci ale scenei de operă autohtone. Recitalul include lied-uri de George Enescu, Tiberiu Brediceanu sau George Stephănescu, dar şi duete şi arii ale marelui repertoriu, într-un program menit să pună în valoare excepționalele calități muzicale și dramatice ale celor doi artişti. Acompaniamentul va fi asigurat de pianistul Philip Richardson.

Evenimentul este parte a Seriei „Concertelor Enescu”, derulată fără întrerupere din anul 2017, şi este realizat cu sprijinul Ambasadei României la Londra.

Tânărul pianist Nicolae Mihăilă, în Seria românească de la St Martin-in-the-Fields

Nicolae Mihăilă

Pianistul Nicolae Mihăilă a fost invitatul lunii decembrie în seria de concerte organizate, de peste şase ani, de către ICR Londra împreună cu prestigioasa instituție muzicală londoneză, St Martin-in-the-Fields. Acesta a oferit, în 5 decembrie, un recital de pian care a cuprins partituri de Frédéric Chopin, Franz Liszt, Sergei Prokofiev, Fazıl Say şi Carl Filtsch.

Concertul a încheiat seria de recitaluri româneşti din anul acesta de la St Martin-in-the-Fields, în care s-au derulat nu mai puţin de cinci evenimente, susţinute de Răzvam Suma şi Rebeca Omordia, George Todică, Andrei Anghel, precum şi Dimitri Malignan şi Cornelius Zirbo. Următorul concert va avea loc pe 23 ianuarie, avându-l ca protagonist pe pianistul Andrei Gologan.

Născut în Oradea, Nicolae Mihăilă a început să studieze pianul de la vârsta de 8 ani sub îndrumarea prof. Fekete Elisabeta. După doar doi a debutat ca solist concertist alături de Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea sub bagheta renumitului dirijor Iosif Conta, unde a interpretat Concertul pentru pian și orchestră în Re major de Haydn. După primii 5 ani de studiu, Nicolae a câștigat numeroase premii naționale și internaționale şi a susţinut mai multe recitaluri în țară și străinătate. În 2016, a obținut diploma de licenţă la prestigiosul conservator de muzică Guildhall School of Music and Drama din Londra.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.