Francezii arată cum a fost manipulat TikTok la alegerile prezidențiale din România© jurnalul.ro

Francezii arată cum a fost manipulat TikTok la alegerile prezidențiale din România

, 4 știri, 0 vizualizări

Călin Georgescu, un candidat aproape necunoscut care era cotat cu mai puțin de 1% în sondaje cu patru săptămâni înainte de alegeri, a reușit să obțină 23% din voturi (peste 2 milioane) în noiembrie 2024, făcând campanie aproape exclusiv pe TikTok. Ascensiunea sa fulminantă s-a bazat pe o operațiune sofisticată de manipulare a platformei, arată raportul francez intitulat „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor".

Operațiunea a avut două componente principale. Prima a implicat activarea coordonată a mii de conturi TikTok pentru a crește artificial vizibilitatea candidatului. Efectul a fost spectaculos: contul lui Georgescu și-a triplat numărul de abonați între 10 și 24 noiembrie, iar hashtagul asociat numelui său a acumulat peste 73,2 milioane de vizualizări în doar șapte zile.

A doua componentă a vizat recrutarea și plata mascată a influencerilor. Peste 100 de creatori de conținut cu audiență totală de 8 milioane de urmăritori au fost plătiți să posteze mesaje aparent neutre despre alegeri. Un singur utilizator, identificat sub pseudonimul BOGPR, a direcționat donații de 381.000 de dolari către influencerii care îl promovau pe candidat.