Bloomberg: O rețea secretă de pe Facebook i-a vizat pe alegătorii români
Compania Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice care o atacau pe candidata pro-UE la scrutinul prezidențial din România, Elena Lasconi, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor, relevă un raport citat luni de Bloomberg.
Campania s-a desfășurat pe 25 de pagini de Facebook, aparent separate, pentru entități ale căror site-uri împart aceeași infrastructură de găzduire, publicitate și e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influența alegerile, conform unui raport al grupurilor de cercetare a amenințărilor digitale Reset Tech și Check First. Nu este clar cine s-a aflat în spatele rețelei, care a amplificat postările politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 de euro (279.610 de dolari), mai arată raportul, adaugă Bloomberg.
Victoria șocantă a lui Georgescu, pro-rus și iubitor de TikTok, la primul tur al alegerilor prezidențiale de la 24 noiembrie, acum anulat, a pus rolul companiilor de social media sub o examinare intensă, conform publicației. Autoritățile române s-au concentrat pe TikTok, deținută de compania ByteDance Ltd., acuzând platforma că oferă „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist puțin cunoscut anterior. Dar raportul Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.